Cross / Enduro to wymagający sport, nie tylko ze względu na szereg umiejętności, jakie musi posiadać zawodnik, ale także na na całą oprawę, która dotyczy bezpieczeństwa i komfortu uprawiania tego sportu. 

Zakup motocykla, to wierzchołek góry potrzeb, bez zaspokojenia których, uczestnictwo w tej przygodzie, nie jest po prostu możliwe. 

Ze względu na charakter tego sportu, należy przede wszystkim pamiętać o stosownym stroju. Dzisiejszy wpis przedstawia kompletny zestaw ubioru do jazdy na crossie. 

  1. Zabezpieczenie głowy – kask. Obowiązkowy element, bez którego nie powinno się wsiadać na motocykl. Wybierając kask, kieruj się praktycznymi wskazówkami: dopasowany rozmiar, dobrej jakości materiał (skorupa oraz wnętrze), system wentylacji (niezbędny przy jeździe na crossie), awaryjnie odpinane policzki (wewnątrz kasku), czy odpinany daszek (porównując giętkość materiału), który chroni twarz przed gałęziami czy liśćmi.
  2. Zabezpieczenie oczu – gogle. Gogle są uniwersalne, więc pasują do wszystkich kasków motocrossowych. Ważne jest natomiast, aby dobrze dopasować gogle do twarzy. Gąbki powinny przylegać do skóry. Jeżeli będzie zbyt duży luz, gogle mogą parować. Szybki, które są umieszczone w goglach, różnią się od siebie. Wybierając szybkę należy wziąć pod uwagę pogodę i warunki atmosferyczne, w których będzie się używać gogli. Szybki są wymienne, a sama wymiana nie jest skomplikowana. Podczas jazdy po torze, warunki oraz widoczność są dość ograniczone. Z tego względu do szybek można kupić komplet zrywek tear off, które po naklejeniu na gogle, tworzą niewidzialną warstwę ochronną. W momencie, w którym na szybce gogli znajduje się duża ilość zabrudzenia (kurz, błoto), zawodnik odkleja jednorazową zrywkę, odzyskując w ten sposób pełne pole widzenia. Niektóre gogle posiadają system roll off. Mechanizm różni się od tear off, natomiast rezultat jest ten sam – poprawna widoczność. Do gogli z systemem roll off montuje się rolki, które za pomocą pociągnięcia sznurka, oczyszczają szybkę z kurzu i brudu. Kupując zrywki (niezależnie od systemu zamontowanego w goglach), pamiętaj żeby dopasować ich kształt do twoich gogli.
  3. Zabezpieczenie karku – kołnierz. Chroni kręgi, a także stabilizuje odcinek szyjny, zapobiegając przy tym zbyt gwałtownym ruchom głowy podczas ekstremalnej jazdy.

  4. Zabezpieczenie kręgosłupa – buzer / zbroja / żółw. Buzer doskonale sprawdza się przy ekstremalnej jeździe motocyklem, ponieważ chroni odcinek piersiowy oraz kręgosłup (niektóre buzery posiadają też ochraniacze na barki). Buzer zakłada się przez głowę i spina w talii. Zbroja natomiast prócz ochrony kręgosłupa i klatki piersiowej, posiada ochraniacze ramion oraz łokci. Zbroja przypomina bluzę, wyposażoną w ochraniacze.

  5. Zabezpieczenie rąk – ochraniacze i rękawiczki. O ile ochraniacze na łokcie (poza zbroją) są rzadziej spotykane u zawodników, o tyle rękawiczki zawsze im towarzyszą. Do jazdy na cross / enduro dedykowane są rękawiczki krótkie, zwykle wyposażone w rzep, służący do regulacji rękawic w obwodzie nadgarstka.

  6. Zabezpieczenie nóg – nakolanniki i ortezy. Ochrona nóg, to niemalże pierwszorzędna sprawa w przypadku tego sportu, ponieważ kontuzje rzepki, więzadeł, oraz inne kontuzje kolan, są często piętą Achillesa dla zawodników, którzy trenują bez ochraniaczy…

  7. Zabezpieczenie stóp – buty. Najbardziej pożądany produkt jeżeli chodzi o ochronę. Kupując buty do cross / enduro, kieruj się rozsądkiem, nie emocjami. Zadaniem butów jest przede wszystkim ochrona stopy oraz kostki. Przymierzając buty, ubierz skarpety, które będziesz ubierał do jazdy na motocyklu. Po zapięciu wszystkich klarem, buty powinny być dopasowane do nogi, ale jednocześnie powinien być zachowany luz (palce – pięta), tak abyś mógł swobodnie poruszać palcami. Jeżeli jesteś w wieku, w którym Twoja stopa ciągle rośnie – nie kupuj za dużych butów! Przez za duże lub zbyt małe obuwie możesz stracić kontrolę nad motocyklem i spowodować wypadek.

 

Strój wierzchni 

Strój, który zakładasz do jazdy na motocyklu powinien cechować się takimi kryteriami jak:

Odpowiedni do rodzaju jazdy → Odzież crossowa różni się zgoła od kombinezonów przeznaczonych do jazdy turystycznej. 

Dopasowany rozmiarowo → Rozmiar należy dopasować indywidualnie, uwzględniając ochraniacze (np. buzer), a ponadto strój musi być wygodny.

Dostosowany do indywidualnych potrzeb → Każdy motocyklista powinien dostosować ubranie oraz akcesoria do indywidualnych potrzeb.

Oprócz ochraniaczy, sport ten cechuje się dedykowaną odzieżą, a mianowicie są to spodnie oraz bluza. Ubrania te wykonane są z wysokiej jakości materiałów, zaprojektowane w sposób pozwalający na swobodę ruchów i komfort użytkowania. Firmy oferujące odzież motocyklową, dużą uwagę skupiają na jakości materiałów, systemach wentylacyjnych, a także elementach ochronnych (np. wzmocnienie kolan z odporną na ciepło skórą czy wzmocnienie newralgicznych miejsc). Dzięki testom i ciągłemu ulepszaniu, odzież dedykowana do cross / enduro służy klientom wiele sezonów.  

Decydując się na zakup odzieży, zajrzyj do swojego ulubionego sklepu. Doradcy w sklepie pomogą Ci skompletować odpowiedni strój na crossa, tak aby posłużył Ci na lata. Powodzenia!