Pierwszy motocykl – od czego się zaczęło?

Historia pierwszego motocykla rozpoczyna się przez przypadek. W roku 1883 niemiecki konstruktor-  Gottlieb Dailmler- opatentował silnik benzynowy o wdzięcznej nazwie „Stojący zegar” lub według innych przekazów historycznych „Zegarek dziadka”. Nowy silnik był o tyle innowacyjny, że był zdecydowanie mniejszy i poręczny, niż znane do tej pory silniki parowe. Te cechy w zupełności wystarczyły, aby w 1885, zamocować go do… roweru i opatentować konstrukcję. Tym sposobem powstał Daimler Reitwagen- pierwszy motocykl na świecie wyposażony w jednocylindrowy, czterosuwowy silnik o pojemności 265 cm3.Jednostka generowała 0,4 KM przy 600 obr./min. Ciekawostką jest to, że pojazd posiadał dwa duże oraz po bokach dwa mniejsze koła, które tak samo jak rama zostały wykonane z drewna! Wszystkie te cechy konstrukcyjne przetrwały w motocyklach ponad 120 lat.

Do uruchamiania służyła ręczna korba. Napęd na tylne koło był przekazywany za pomocą przekładni pasowej z napinaczem, która tworzyła Innowacyjne Dwa biegi, które kierowca mógł wybrać podczas postoju- pierwsze przełożenie służyło do jazdy z prędkością do 6 km/h, natomiast drugie, pozwalało na rozpędzenie do  12 km/h! Pierwszy oficjalny test tego pojazdu przeprowadził syn Gottlieba Daimlera, Adolf. Młody kierowca pokonał dystans 3 kilometrów, a trasa rozpościerała się pomiędzy miejscowościami Caanstatt, a Unterkurheim. 

Powstanie tego motocykla otworzyło drogę, do dalszych działań i rozwijania tej formy przemieszczania się.

Dane techniczne Daimler Reitwagen

Dane techniczneDaimler Reitwagen
TwórcyGottlieb Daimler and Wilhelm Maybach
Rok produkcji1885
Rok produkcji silnika1883
Nazwa SilnikaZegarek dziadka
Miejsce produkcjiZakłady Cannstatt
Silnik
TypJednocylindrowy, czterosuwowy
ChłodzeniePowietrzem
Pojemność264 cm3
Moc maksymalna0,4 KM przy 600 obr./min
Rozmiar x skok tłoka58 mm × 100 mm
Prędkość maksymalna11-12 km/h
RozruchZa pomocą korby
ZapłonHot tube
Skrzynia biegówBrak – dwa przełożenia wybierane na postoju
I przełożeniePozwalało na rozpędzenie do 6 km/h
II przełożeniePrędkość do 12 km/h
ZawieszenieBrak
HamulceBrak
KołaDrewniane
OponyStalowe okucia
RamaDrewniana ze stalowymi wzmocnieniami
Waga90 km

 

Jednoślad nie istnieje bez opony

Z pojęciem wulkanizacji, związane były nazwiska Charle Goodyear oraz John Dunlop, które po dziś dzień w świecie opon motocyklowych znaczą bardzo wiele. Pierwsze opony stosowane do motocykli wzmacniane były bawełnianym włóknami co nie zapewniało im choćby minimum wytrzymałości, co w połączeniu ze stanem ówczesnych dróg, było raczej problemem niż udogodnieniem. Zmiany nadeszły w 1920, gdy na rynku zadebiutowała pierwsza opona motocyklowa z bieżnikiem- Metzeler Prismator, która praktycznie z miejsca zyskała niesamowite uznanie. 

Opona ta miała kolor biały, przez tlenek cynku dodawany do wzmocnienia materiału. Bieżnik i jego odpowiedni wzór znacznie poprawiły komfort jazdy motocyklem. 

Rozwój tej dziedziny, doprowadził do odkrycia przez firmę BFGoodrich kolejnego wzmocnienia opony, a mianowicie do procesu dodali sadzę, która wzmocniła materiał pięciokrotnie, oczywiście zmieniając kolor opony na czarny.

W tym czasie powstały i rozwijały się takie marki jak Dunlop, Continental, Pirelli czy Avon. Kolejne rozdziały historii jak I oraz II Wojna Światowa, przyczyniły się do dalszego rozwoju opon jak i samych motocykli. Koncerny prześcigają się w coraz to nowszych rozwiązaniach technicznych, sama maszyna przestaje kojarzyć się z wojskiem tylko na dobre zadomowiła się w kulturze masowej.  

4 czerwca 1946 roku firma Michelin opatentowała rozwiązanie, który pozwoliło na znaczne przyśpieszenie rozwoju światowej motoryzacji. Mowa oczywiście o oponie posiadającej konstrukcję radialną. 

W 1952 roku powstały pierwsze radialne opony ciężarowe, w 1979 roku do maszyn rolniczych, a w 1981 radialne opony lotnicze do samolotu bojowego Dassault Mirage III. W 1984 roku opracowano pierwszą radialną oponę motocyklową, a w 1987 wprowadzono ją do produkcji.

Charakteryzuje ją przede wszystkim osnowa bieżnika ułożona pod kątem 90%. Opony te zapewniają lepsze właściwości jezdne, skuteczność hamowania i pokonywanie zakrętów. 

Do dnia dzisiejszego trwa zacięta walka między firmami produkującymi ogumienie do motocykli, dając nam niesamowite możliwości i przyjemność z jazdy.