Opony motocyklowe - jakie wybrać?
Wybór opon motocyklowych wiąże się z paroma czynnikami, na które odpowiemy w poniższym wpisie.
Wybór opon motocyklowych wiąże się z paroma czynnikami, na które odpowiemy w poniższym wpisie.
Poszczególne modele różnią się od siebie budową, zastosowaną mieszanką gumową, profilem lub rzeźbą bieżnika. Musimy odpowiedzieć sobie na pytanie jak i czym będziemy jeździć.
Rodzaje opon/ podział
Podstawowy podział opon motocyklowych przeprowadzany jest ze względu na ich konstrukcję, a w głównej mierze układ osnowy:
- ogumienie diagonalne (oznaczenie „-”), kąt ułożenia nitek kordu w stosunku do linii bieżnika mniejszym niż 90°. Ogumienie o prostej budowie, dobrze sprawdzające się głównie w motocyklach typu enduro, chopper/cruiser i klasycznych.
- diagonalne opasane (oznaczenie „B”) wyposażone w dodatkową warstwę kordu, która wzmacnia oponę i zapewnia jej mniejsze odkształcenia w trakcie jazdy, co powoduje mniejsze tarcie w strukturze wewnątrz opony, przez co obniżona będzie temperatura pracy, a więc zwiększa się jej stabilność;.
- radialne nitki kordu ułożone są promieniście, dodatkowa warstwa kodu umieszczona jest tuż pod bieżnikiem, co przystosowuje oponę do jazdy z największą prędkością
Jakie opony wybrać?
Ogumienia powinny mieć te same wymiary, które producent zastosował jako fabryczne. Zastosowaniem opon o złych wymiarach zmieniamy wiele parametrów wpływających na prowadzenie pojazdu oraz jego podzespoły, co w znacznej mierze wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Na rynku jest dostępne kilkanaście modeli, które z powodzeniem dopasujemy do swojej maszyny.
Jakie opony do jakiego motocykla?
Dobór opony do motocykla i stylu jazdy jest bardzo ważny, unikamy nadmiernej eksploatacji gumy oraz poprawiamy bezpieczeństwo jazdy.
Opona turystyczna, powinna cechować się dobrą kierowalnością, długim czasem jazdy oraz wysokim komfortem pracy, również w czasie deszczu. Najczęściej wykonywane są w technologii jednoskładnikowej lub ewentualnie tylne opony mogą mieć środkową część z twardszej i wytrzymalszej mieszanki.
Opona chopper/cruiser - jej najważniejszą cechą jest optymalne wyciszenie, długi czas pracy oraz przyczepność na zakrętach. Dodatkowe zbrojenia przekładają się na stabilną i bezpieczną jazdę.
W oponie turystycznej jak i chopper/cruiser bardzo ważną cechą jest stosunkowo niska temperatura pracy. Nawet jeśli opona podczas jazdy pozostanie chłodna, musi zapewnić odpowiedni poziom przyczepności.
Opona szosowo-sportowa musi sprawdzać się zarówno w trakcie codziennych podróży, jak i tych szybszych wypadów. Ważną i wymagającą cechą jest przyczepność na zakrętach, pokonywanych z dużą prędkością. Profil opony jest bardziej zaokrąglony, dostosowany do jazdy w przechyleniu.
Mieszanka gumowa natomiast zazwyczaj jest dość miękka, dzięki czemu szybko się rozgrzewa i od razu zapewnia znakomitą przyczepność.
Opona cross i enduro musi charakteryzować się świetną kierowalnością, mocnym wykonaniem oraz odpornością.
Co oznaczają dane oznaczenia na oponach?
przykład: 160/60 ZR16
160 – szerokość opony wyrażona w milimetrach
60 – wysokość opony wyrażona w % względem szerokości. Tutaj jest to 60% z 160, czyli 96 mm
16 – średnica opony wyrażona w calach
R – oznacza konstrukcję radialną,
Kolejne oznaczenia opon:
ZR – zamiast R, czasem pojawia się oznaczenie ZR., tzn. że maksymalna prędkość do pełnego obciążenia opony wynosi 240 km/h (podczas gdy prędkość maksymalna określona jest innym parametrem)
B lub „-„ – występują w miejscu R, a rozróżniają konstrukcję opony. B oznacza że jest to opona diagonalna z opasaniem, a zapis kreski (-) oznacza oponę diagonalną (spotykaną np. w offroadzie)
59 W – indeks nośności i prędkości, czyli maksymalna wartości.
TT – opona wymagająca zastosowania dętki
TL – opona bezdętkowa
DOT – wiek opony wyrażany za pomocą czterech cyfr oraz data produkcji. Pierwsza para cyfr to numer tygodnia, druga para to rocznik. DOT 0122 oznacza, że opona wyprodukowana została w 1. tygodniu 2022 roku.
Indeks nośności i prędkości opon motocyklowych:
Na co zwrócić uwagę?
Uwagę powinniśmy zwrócić nie tylko na wyżej wymienione informacje, ale również na to skąd kupujemy opony. Opona przechowywana w zalecanych warunkach, nawet po 5 latach nadal może zachować swoje parametry, natomiast nowa, o którą się nie dba już na etapie dystrybucji, może okazać się wadliwa i tym samym zagrażająca naszemu bezpieczeństwu.
Jeżeli nie jesteś pewien jaka opona jest dostosowana do Twojego stylu jazdy skontaktuj się z nami.