Ochraniacze do jazdy po szosie - co warto wiedzieć?
Co wyróżnia motocykle na drodze? Na pewno zachowanie szczególnej ochrony osobistej motocyklisty i pasażera. Każdy motocyklista wie, że bezpieczeństwo podczas jazdy jednośladem jest bardzo ważne. W razie wypadku, motocyklistę nie chroni żadna konstrukcja motocykla, pasy ani poduszki powietrzne, jak w przypadku samochodu. Podstawą bezpieczeństwa jest oczywiście kask oraz ubrania z ochraniaczami.
Co wyróżnia motocykle na drodze? Na pewno zachowanie szczególnej ochrony osobistej motocyklisty i pasażera. Każdy motocyklista wie, że bezpieczeństwo podczas jazdy jednośladem jest bardzo ważne. W razie wypadku, motocyklistę nie chroni żadna konstrukcja motocykla, pasy ani poduszki powietrzne, jak w przypadku samochodu. Podstawą bezpieczeństwa jest oczywiście kask oraz ubrania z ochraniaczami.
Jakie ochraniacze są rekomendowane przez specjalistów? Jak rozpoznać dobrej jakości ochraniacze oraz jakie wybrać ?
Istnieją następujące rodzaje protektorów/ochraniaczy do jazdy szosowej:
- protektory kolan,
- protektory łokci,
- protektory barków,
- protektory pleców,
- protektory bioder,
- poduszki powietrzne w formie kamizelki lub części np. kombinezonu,
- slidery.
Normy jakości protektorów i ochraniaczy
Istnieją normy dotyczące protektorów motocyklowych - E-1621. Aby protektory były skuteczne, poza jakością ich wykonania kluczowe jest to, aby znajdowały się we właściwym miejscu. Miejsce ich zastosowania można poznać po dodatkowej cyfrze znajdującej się po niej.
EN 1621-1 oznacza ochronę stawów i kończyn,
EN 1621-2 ochronę pleców,
EN 1621-3 ochronę klatki piersiowej.
Dodatkowo występują dwa poziomy ochrony: level 1 oraz level 2, które różnią się odpornością na uderzenie. Ponadto każdy ochraniacz bezwzględnie powinien mieć oznaczenie CE.
Co warto wiedzieć o protektorach:
- protektory pleców - kupując kurtkę znajdziesz w jej tylnej kieszeni prawdopodobnie ochraniacz piankowy, który niestety nie pełni żadnej funkcji - poza wskazaniem przez producenta miejsca na protektor oraz zapobieganiem deformacji kurtki. Na rynku dostępne są protektory, które wkładamy do kurtki, lub ochraniacze na szelkach, z pasem, który stosuje się niezależnie od kurtki. Ochraniacze pleców posiadają różne rozmiary. W zdecydowanej większości przypadków liczą się dwa parametry - odległość pomiędzy talią oraz ramionami, a także wzrost użytkownika.
- protektory łokci - ochraniacze na łokcie powinny posiadać system wentylacyjny, aby było możliwe skuteczne odprowadzanie ciepła i wilgoci na zewnątrz,
- protektory barków - podobnie jak protektory łokci, warto aby posiadały system wentylacyjny,
- protektory kolan - najskuteczniejsze są certyfikowane protektory kolan, które chronią w przypadku uderzenia jak i przetarć
- protektory bioder - najwygodniejsze są protektory tzw. łamane, które dostosowują swój kształt do miejsca, w którym są zamontowane. Jest to element, który standardowo nie występuje w spodniach,
- poduszki powietrzne - niedawno zostały wprowadzone bardzo dobrej jakości kamizelki z poduszkami powietrznymi, które aktywują się podczas upadku. Chroni klatkę piersiową, plecy, pokrywa również ramiona i minimalizuje ryzyko kontuzji barków, obojczyka oraz żeber,
- slidery - montowane są fabrycznie w niektórych (głównie sportowych) kombinezonach, kurtkach, butach oraz spodniach. W większości są wymienne. Chronią przed otarciami, a na torze pozwalają także na odbicie się od nawierzchni podczas ślizgu.
Typy ochraniaczy:
Ochraniacze można podzielić ze względu na materiał z jakiego są wykonane.
Wyróżniamy:
- Miękkie - najpopularniejsze ochraniacze, które są stosowane w większości kurtek oraz spodni. Ich popularność można zawdzięczać temu, iż są wygodne, dostosowują kształt do użytkownika oraz są miękkie pod wpływem ciepła, natomiast podczas gwałtownego uderzenia twardnieją. Dzięki tej funkcji energia uderzenia jest skutecznie rozpraszana.
- Twarde - do produkcji twardych ochraniaczy stosuje się najczęściej kompozyty i twarde metale, takie jak tytan, ale także aluminiową kratkę, która stosowana jest w protektorach pleców. Pod twardą skorupą protektora znajduje się miękka pianka, która tłumi urazy podczas uderzenia. W odzieży szosowej można je znaleźć w ślizgach rękawic, butów czy kombinezonów sportowych.
- Piankowe - uprzednio wspomniane były piankowe atrapy ochraniaczy pleców czy bioder (oryginalne przy zakupie kurtki), natomiast istnieją certyfikowane ochraniacze piankowe, które zapewniają podstawowy stopień ochrony, a od atrapy można je rozróżnić symbolem CE, tłoczonym na ochraniaczu.
Warto zapamiętać:
- Wyjmuj protektory z odzieży, gdy ją pierzesz, gdyż mogłyby się uszkodzić,
- Każda kurtka motocyklowa powinna mieć w zestawie ochraniacz łokci oraz barków, a spodnie ochraniacze kolan,
- Podczas przymierzenia protektorów, sprawdzaj ich umiejscowienie i komfort w pozycji motocyklowej,
- Pamiętaj o właściwym ustawieniu ochraniaczy - zapewni Ci to komfort podczas jazdy oraz skuteczność podczas upadku,
- Nigdy nie używaj ponownie ochraniaczy, które uległy uszkodzeniu.