Kupno używanego crossa - na co zwrócić uwagę?
Zakup w dobrym stanie używanego motocykla crossowego jest wyzwaniem, ze względu na jego wyczynowe przeznaczenie. Zakup takiego motocykla wiąże się bezpośrednio z naszym bezpieczeństwem podczas jazdy, jak i możliwymi dodatkowymi, nieprzewidzianymi kosztami - w przypadku wykrycia jakichś istotnych wad, na które wcześniej nie zwróciliśmy uwagi.
Zakup w dobrym stanie używanego motocykla crossowego jest wyzwaniem, ze względu na jego wyczynowe przeznaczenie. Zakup takiego motocykla wiąże się bezpośrednio z naszym bezpieczeństwem podczas jazdy, jak i możliwymi dodatkowymi, nieprzewidzianymi kosztami - w przypadku wykrycia jakichś istotnych wad, na które wcześniej nie zwróciliśmy uwagi.
Przed obejrzeniem motocykla na żywo - warto wypytać o istotne dla nas kwestie telefonicznie. Można połączyć się na Whatsapp i zobaczyć motocykl na wideoczacie - zaoszczędzi to nam czas i nerwy.
Jeżeli po rozmowie stwierdzimy, że chcemy zobaczyć na żywo motocykl - możemy się umówić. Prosimy właściciela aby do czasu naszego przyjazdu silnik był chłodny.
Na dokładne sprawdzenie stanu motocykla potrzebujemy trochę czasu - wygospodaruj go, aby nie ominąć czegoś ważnego i nie podejmować decyzji o zakupie pochopnie, bo może się to skończyć stratą pieniędzy na nieprzewidziane naprawy i zakup części.
Warto wcześniej zapoznać się z wadami i problemami danego modelu motocykla, da nam to jaśniejszy pogląd na wszelkie typowe usterki.
Możemy wziąć ze sobą checklistę, z której będziemy kolejno sprawdzać wszystkie elementy motocykla, a na koniec będziemy mogli z łatwością podsumować, ile będziemy musieli zainwestować jeszcze w ten motocykl, będzie to też dobrą podstawą do ewentualnej negocjacji ceny, w przypadku, gdy jest ona nieadekwatna do stanu motocykla.
Co sprawdzić w motocyklu?
- Ramę
Sprawdź czy na ramie nie ma rys, wgniotek i pęknięć, szczególnie w newralgicznych miejscach takich jak okolice główki ramy, mocowania wahacza, mocowania tylnego amortyzatora, mocowania silnika czy mocowania stopek. Jeżeli zauważysz choćby drobne pęknięcie - możesz zakończyć na tym etapie i szukać innego motocykla. Nie pomyl pęknięcia ramy z pękniętą farbą na ramie.
- Zawieszenie
Sprawdzamy czy nie ma żadnych wycieków z zawieszenia. Po pierwsze patrz czy zawieszenie nie jest mokre i czy wszystko dookoła nie jest tłuste od oleju.
- Napęd
Sprawdzamy stan zębatek (przedniej i tylnej) i łańcucha. Jeżeli zębatki są nierówno zużyte lub pochylone, zęby są zbyt ostre lub płytkie to znaczy, że są do wymiany. Nierówne zużycie zębatki może też świadczyć o nieprawidłowej geometrii motocykla lub złym ustawieniu tylnego koła podczas naciągania. Sprawdź łańcuch napędowy: zwróć uwagę czy jest prawidłowo naciągnięty, czy nie brakuje rolek i na samym końcu sprawdź stan jego zużycia. Aby to zrobić złap górną i dolną część łańcucha ok 15-20 cm od tylnej zębatki i zbliż je do siebie, drugą ręką złap za łańcuch na szczycie tylnej zębatki i pociągnij, jeżeli pozostaje na miejscu jest ok, jeżeli odchodzi od zębatki to zwiastun mocnego zużycia.
- Łożyska
Sprawdzamy łożyska koła - czy nie ma luzów, w tym celu poruszamy przednim i tylnym kołem.
- Silnik
Najlepiej sprawdzać na zimnym silniku, bo może się okazać, że właściciel rozgrzał motocykl i odpala za pierwszym razem,a na chłodnym jest już problem i wtedy tego nie wyłapiemy. Abyśmy mogli ocenić czy dźwięk jest prawidłowy, najlepiej jest słuchać jego dźwięk np, na YouTube, lub u znajomego jeżeli taki posiada.
- Filtr powietrza i airbox
Zapytaj się kiedy ostatnio był czyszczony/wymieniamy filtr. Brudny i zaniedbany filtr powietrza świadczy o zaniedbaniu przez właściciela motocykla i jest bezpośrednią wskazówką stanu silnika.
- Olej
Sprawdzamy poziom oleju. Jeżeli poziom jest poniżej minimum albo olej ma ciemny kolor powinna nam się zapalić czerwona lampka. Niewymieniany i niedolewany na czas to zwiastun przegrzanego silnika.
- Płyn chłodniczy
Nieprawidłowy poziom płynu to wiadomość, że silnik mógł zostać przegrzany i wyrzucił chłodziwo przez odpowietrznik, może też zwiastować o uszkodzeniach układu chłodzenia lub chłodnic.
- Klocki hamulcowe
Sprawdzamy stan klocków, jeżeli nie nadają się do dalszego użytkowania, nie musisz się tak bardzo tym przejmować, to nie jest duży koszt. Sprawdzamy tarcze hamulcowe, czy nie są porysowane lub nie mają ubytków.
- Ogólny stan wizualny
Czy ma oryginalne plastiki lub w jakim stanie są obecne, stan podnóżków, śrub, felg oraz innych elementów.
Bądźcie czujni, aby Wasz zakup był wyłącznie powodem do radości!
Powodzenia! :)