Historia pierwszego motocykla i opony
Historia pierwszego motocykla rozpoczyna się przez przypadek. W roku 1883 niemiecki konstruktor- Gottlieb Dailmler-opatentował silnik benzynowy o wdzięcznej nazwie „Stojący zegar” lub według innych przekazów historycznych „Zegarek dziadka”. Nowy silnik był o tyle innowacyjny, że był zdecydowanie mniejszy i poręczny, niż znane do tej pory silniki parowe. Te cechy w zupełności wystarczyły, aby w 1885, zamocować go do… roweru i opatentować konstrukcję. Tym sposobem powstał Daimler Reitwagen- pierwszy motocykl na świecie wyposażony w jednocylindrowy, czterosuwowy silnik o pojemności 265 cm3.Jednostka generowała 0,4 KM przy 600 obr./min. Ciekawostką jest to, że pojazd posiadał dwa duże oraz po bokach dwa mniejsze koła, które tak samo jak rama zostały wykonane z drewna! Wszystkie te cechy konstrukcyjne przetrwały w motocyklach ponad 120 lat.
Pierwszy motocykl - od czego się zaczęło?
Historia pierwszego motocykla rozpoczyna się przez przypadek. W roku 1883 niemiecki konstruktor- Gottlieb Dailmler-opatentował silnik benzynowy o wdzięcznej nazwie „Stojący zegar” lub według innych przekazów historycznych „Zegarek dziadka”. Nowy silnik był o tyle innowacyjny, że był zdecydowanie mniejszy i poręczny, niż znane do tej pory silniki parowe. Te cechy w zupełności wystarczyły, aby w 1885, zamocować go do… roweru i opatentować konstrukcję. Tym sposobem powstał Daimler Reitwagen- pierwszy motocykl na świecie wyposażony w jednocylindrowy, czterosuwowy silnik o pojemności 265 cm3.Jednostka generowała 0,4 KM przy 600 obr./min. Ciekawostką jest to, że pojazd posiadał dwa duże oraz po bokach dwa mniejsze koła, które tak samo jak rama zostały wykonane z drewna! Wszystkie te cechy konstrukcyjne przetrwały w motocyklach ponad 120 lat.
Do uruchamiania służyła ręczna korba. Napęd na tylne koło był przekazywany za pomocą przekładni pasowej z napinaczem, która tworzyła Innowacyjne Dwa biegi, które kierowca mógł wybrać podczas postoju- pierwsze przełożenie służyło do jazdy z prędkością do 6 km/h, natomiast drugie, pozwalało na rozpędzenie do 12 km/h! Pierwszy oficjalny test tego pojazdu przeprowadził syn Gottlieba Daimlera, Adolf. Młody kierowca pokonał dystans 3 kilometrów, a trasa rozpościerała się pomiędzy miejscowościami Caanstatt, a Unterkurheim.
Powstanie tego motocykla otworzyło drogę, do dalszych działań i rozwijania tej formy przemieszczania się.
Dane techniczne Daimler Reitwagen
Dane techniczne | Daimler Reitwagen |
Twórcy | Gottlieb Daimler and Wilhelm Maybach |
Rok produkcji | 1885 |
Rok produkcji silnika | 1883 |
Nazwa Silnika | Zegarek dziadka |
Miejsce produkcji | Zakłady Cannstatt |
Silnik | |
Typ | Jednocylindrowy, czterosuwowy |
Chłodzenie | Powietrzem |
Pojemność | 264 cm3 |
Moc maksymalna | 0,4 KM przy 600 obr./min |
Rozmiar x skok tłoka | 58 mm × 100 mm |
Prędkość maksymalna | 11-12 km/h |
Rozruch | Za pomocą korby |
Zapłon | Hot tube |
Skrzynia biegów | Brak – dwa przełożenia wybierane na postoju |
I przełożenie | Pozwalało na rozpędzenie do 6 km/h |
II przełożenie | Prędkość do 12 km/h |
Zawieszenie | Brak |
Hamulce | Brak |
Koła | Drewniane |
Opony | Stalowe okucia |
Rama | Drewniana ze stalowymi wzmocnieniami |
Waga | 90 km |
Jednoślad nie istnieje bez opony
Z pojęciem wulkanizacji, związane były nazwiska Charle Goodyear oraz John Dunlop, które po dziś dzień w świecie opon motocyklowych znaczą bardzo wiele. Pierwsze opony stosowane do motocykli wzmacniane były bawełnianym włóknami co nie zapewniało im choćby minimum wytrzymałości, co w połączeniu ze stanem ówczesnych dróg, było raczej problemem niż udogodnieniem. Zmiany nadeszły w 1920, gdy na rynku zadebiutowała pierwsza opona motocyklowa z bieżnikiem- Metzeler Prismator, która praktycznie z miejsca zyskała niesamowite uznanie.
Opona ta miała kolor biały, przez tlenek cynku dodawany do wzmocnienia materiału. Bieżnik i jego odpowiedni wzór znacznie poprawiły komfort jazdy motocyklem.
Rozwój tej dziedziny, doprowadził do odkrycia przez firmę BFGoodrich kolejnego wzmocnienia opony, a mianowicie do procesu dodali sadzę, która wzmocniła materiał pięciokrotnie, oczywiście zmieniając kolor opony na czarny.
W tym czasie powstały i rozwijały się takie marki jak Dunlop, Continental, Pirelli czy Avon. Kolejne rozdziały historii jak I oraz II Wojna Światowa, przyczyniły się do dalszego rozwoju opon jak i samych motocykli. Koncerny prześcigają się w coraz to nowszych rozwiązaniach technicznych, sama maszyna przestaje kojarzyć się z wojskiem tylko na dobre zadomowiła się w kulturze masowej.
4 czerwca 1946 roku firma Michelin opatentowała rozwiązanie, który pozwoliło na znaczne przyśpieszenie rozwoju światowej motoryzacji. Mowa oczywiście o oponie posiadającej konstrukcję radialną.
W 1952 roku powstały pierwsze radialne opony ciężarowe, w 1979 roku do maszyn rolniczych, a w 1981 radialne opony lotnicze do samolotu bojowego Dassault Mirage III. W 1984 roku opracowano pierwszą radialną oponę motocyklową, a w 1987 wprowadzono ją do produkcji.
Charakteryzuje ją przede wszystkim osnowa bieżnika ułożona pod kątem 90%. Opony te zapewniają lepsze właściwości jezdne, skuteczność hamowania i pokonywanie zakrętów.
Do dnia dzisiejszego trwa zacięta walka między firmami produkującymi ogumienie do motocykli, dając nam niesamowite możliwości i przyjemność z jazdy.